Prosím, spinkej už

unuacky_bloguji_nadpis_obdelknik 2019 (kopie)_1

 


Spánek miminek je dost nevyzpytatelný, jak mi asi mohou mnozí potvrdit. Půl hodiny ho uspáváte, pak si pospí 15 minut a už je zase vzhůru. Člověk si nestihne dát ani sprchu a vyčistit si zuby. (No aspoň šetříme vodní zdroje, když nic jiného. Člověk si na všem musí najít něco pozitivního. :-) ) Ale po pravdě, někdy se to zdá být nepřetržitý koloběh pláče, kňourání a únavy na jedné straně a ještě větší únavy a frustrace na straně druhé. Každou z nás to občas potká. Ty šťastnější opravdu jen OBČAS.  

   

Jak z toho ven

 


Abych byla upřímná, univerzální recept neexistuje. Každé miminko je totiž jiné, stejně jako jeho maminka. A to, jak miminka dobře spinkají, je ovlivněno mnoha aspekty včetně temperamentu novorozence, rodičovského přístupu či plnosti bříška, zdravotního stavu, věku malého nespavce a v neposlední řadě emočního naladění ženy-matky, které se díky přetrvávajícímu poutu nekompromisně přenáší na novorozeně.  

Tato vazba mezi matkou a jejím potomkem v prvních měsících života miminka je již důkladně pozorovaný a popsaný fenomén. Často, když není dobře miminku, je dobré také zkontrolovat maminku a zjistit, co ji by mohlo trápit. 

Obecně lze říci, že novorozenci  v prvních dvou týdnech života v zásadě dost spí. I když mezi dulami a porodními asistentkami existuje spíše následující pozorování: “Miminko dopoledne prospí, odpoledne je aktivní, k večeru začne fňukat a během noci se chce kojit”

Více „vzhůru“ začínají být miminka většinou až od třetího týdne. Mají velmi malý žaludek, a tak potřebují jíst často (v podstatě na požádání), abychom si byli jisti, že je nebude zbytečně budit prázdné bříško. Zpočátku tráví v hlubokém spánku mnoho času (někdy je i těžké je po několika hodinách vzbudit). Časem se jejich fáze lehkého a hlubokého spánku začne měnit po 45-50 minutách. Nejhlubší spánek bývá zpočátku večera/noci, nejlehčí naopak k ránu mezi 4. a 6. hodinou. Poté dochází ještě k jedné epizodě hlubokého spánku. Samozřejmě s věkem se jejich potřeba spánku snižuje.

 

MX1A8942

 

 

Následující přehled, vycházející z výzkumů Giny Ford – britské autorky mnoha knih o dětském spánku, původním povoláním dětské sestry, uvádí, kolik hodin spánku v průměru kojenci a batolata potřebují. 

 

Gina Ford rozděluje spánek na: 

  • Noční                        19:00 – 7:00
  • Ranní                         9:00 – 10:00
  • Polední                     12:00 – 14:15
  • Odpolední                16:00 – 17:00


0 – 1 měsíc: nechat miminko vzhůru cca 1.5 hodiny po vzbuzení

1 – 3 měsíce: nechat miminko vzhůru cca 2 hodiny po vzbuzení (3 spánky přes den)

3 – 6 měsíců: nechat miminko vzhůru cca 2 - 2.5 hodiny po vzbuzení (2 spánky přes den, polední spánek alespoň 2 hodiny)

od 6 měsíců: nechat miminko vzhůru cca 2.5 hodiny po vzbuzení 

cca od 1.5 roku: jeden spánek denně


 
Každé miminko je jiné a tento přehled je čistě orientační. Ale myslím, že není od věci zkusit dát dvouměsíční miminko po 2 hodinách „hraní“ zase spát. A samozřejmě, pokud vidíte, že si miminko mne očička, zívá nebo jen nepřítomně hledí do prostoru, je čas ho dát hajan.

 

MX1A8963

Spánkové asociace

 


V dobách lehčího spánku se miminko spíše probudí, ať už tím, že rozhodí ručičky (v tomto případě pomáhá zavinování – tzv. swadling). nebo ho probere nějaký zvuk, sen, atd. Zde je čas si říct o spánkových asociacích. Spánkové asociace jsou situace či věci, při kterých nebo se kterými je miminko zvyklé usínat. Když se pak v lehčí fázi spánku probudí (všichni se v noci budíme, to je normální) a něco je jinak, než bylo při usnutí, miminko je nesvé, má problémy znovu usnout a pláče. Takže například, miminko usne při kojení, je uloženo do postýlky, v noci se probudí, leží v postýlce a prso nikde, následuje řev. Představte si, jak byste se cítili, kdybyste usnuli v obýváku u televize, a najednou se vzbudili v posteli v ložnici? Taky byste asi zbystřili a jen tak byste hned neusnuli. 

 

No ale co s tím? Mám pro Vás tři slova:

  • Vytrvalost
  • Důslednost
  • Trpělivost


Začněte postupným zaměňováním spánkových asociací. Místo, aby miminko usínalo u prsa, zkuste mu ho vzít do náručí, když dříme, ale ještě tvrdě nespí a houpejte ho. Když si zvykne na toto, můžete ho po čase položit do postýlky, atd.

 

Dobře mohou fungovat také před-spánkové rituály, které dětem napoví, že už se blíží čas večerního spánku. Může jich být několik, v jistém pořadí, s jasným koncem, například koupel, masáž, pohádka, ukolébavka či speciální večerní světlo. U malých miminek by tato před-spánková příprava měla být docela krátká v řádu jednotek minut, u batolat třeba i půl hodiny.  A poslední věc. Pokud s Vaším miminkem/děckem chodíte spát, držíte ho za ruku, dokud neusne a máte to jako Váš speciální rituál, není na tom nic špatného. Ještě jinak, není na tom nic špatného, pokud to nevadí Vám.  Pokud jste dočetli až sem, tak upřímně doufám, že jsem Vás trochu inspirovala a dodala Vám odvahu zkusit změnit návyky, které Vám berou sílu. 

 

PS: Ještě dodatek. Vím, že když už dvě hodiny uspáváte miminko a ono ne a ne spát, můžete být vyčerpaná, unavená, frustrovaná a nejistá. Ale zkuste se zhluboka  nadechnout a hlavně dlouze vydechnout. A znovu. Trochu se uvolníte a zrelaxujete. Opravdu to pomáhá. A přenese se to i na Vaše miminko, a to je dobře.
 
Zdroje: www.babysleepsite.com, www.contentedbaby.com, Nenahraditelná vlastní zkušenost:-)

 

Jana Uher

LISTEK BLOG LIMETA

Poporodní dula, autorka projektu “Mateřská péče Moms and babies” a první lektorka v ČR australského cvičebního program pro miminka a  děti do šesti let “KindyROO”.

Další její články a aktivity naleznete na

www.momsandbabies.cz

www.kindyroo.cz 

 blog_jana_uher2

 

 

 

 Chcete odebírat více takových článků? Přihlaste se k odběru newsletteru TADY.